‘Vergroot zelfinzicht van je medewerkers’
Jannette Baaij-Melis werkt als trainer en coach met mensen in privésituaties en binnen bedrijven of instellingen. Vanuit haar knowhow adviseert zij leidinggevenden in deze tijd het zelfinzicht van hun werknemers te vergroten om hen zodoende meer zicht te laten krijgen op hun eigen welbevinden in het arbeidsproces.
Haar onderneming, Baaij Melis training & coaching, ondersteunt persoonlijke en professionele groei. “Ik kies daarbij voor een goede theoretische ondergrond met een praktische toepassing in het hier en nu. Dit heb ik gevonden in het Process Communication Model en het Coachen met paarden. Met de inzichten die hierbij ontstaan, leer je anders kijken, luisteren en doen in… samenwerking, leiderschap, stresssituaties, veranderingen en relaties. In mijn praktijk werk ik met volwassenen, jongeren en teams.”
Waardering voor de persoon
Wat adviseer je vanuit jouw bedrijfsperspectief (communicatie) collega’s als het gaat om ‘zorg voor je personeel’? Jannette: “Terugkijkend zie ik dat er afgelopen jaar veel is veranderd in onze manier van werken. De oproep om zoveel mogelijk thuis te werken, het lichamelijk contact te minimaliseren en meer digitaal te communiceren via app, mail en video-bellen maakt contact en communicatie nog belangrijker, waardoor ook de zorg voor medewerkers verandert. Nog belangrijker dan voorheen is het ‘zien’ van jouw mensen en ervoor te zorgen dat zij hun batterij kunnen opladen. Belangrijk is dat je inzicht hebt in wat jouw mensen persoonlijk nodig hebben. Dat betekent niet dat er slechts één oplossing is voor alle medewerkers. Mensen hebben verschillende behoeften waardoor ze worden gemotiveerd en hun batterij weer opladen, zodat ze met energie aan hun werk gaan. ‘Erkenning ontvangen voor mijn werk’ is er één van, maar ook ‘contact en gezelligheid met elkaar’, ‘uitdagingen’, ‘luisteren naar mijn mening’, ‘waardering voor mij als persoon’ en ’tijd en ruimte ontvangen voor mezelf’ horen erbij.”
Niet te doen
Iemand kan denken: het is niet te doen voor mij als leidinggevende om dat van al mijn medewerkers te weten en toe te passen. Jannette: ,,Gelukkig is dat niet het enige wat telt. Het mooie is dat wanneer jij en jouw medewerkers inzicht hebben in jullie voorkeuren, je elkaar beter kunt bereiken én het zelfmanagement wordt versterkt. Zo wordt personeelszorg een gezamenlijke zorg. Het is niet meer éénrichting van de leidinggevende naar de medewerkers, maar ook horizontaal tussen medewerkers en het versterken van zelfmanagement van jouw medewerkers, doordat zij zelf weten wat ze nodig hebben om goed te kunnen functioneren.
Tips voor leidinggevenden
Tegenover de behoeften van werknemers plaatst Jannette haar tips:
- Erkenning voor het werk: geef je medewerker een presentje met een paar persoonlijke woorden over zijn inzet.
- Contact en gezelligheid: organiseer drie keer per week een online koffiepauze, waarbij niet over het werk gepraat mag worden. Gezelligheid en humor staan centraal.
- Uitdagingen: geef medewerkers een kans om in te schrijven op een uitdagende opdracht. Beloon een goed resultaat.
- Luister naar meningen: organiseer een inspraakronde voor medewerkers die graag meedenken. Vraag door op hun ideeën en meningen.
- Waardering voor de persoon: laat je medewerker weten dat je hem waardeert om wie hij is. Bijvoorbeeld: ,,Je bent een fijne collega. We hebben jou er graag bij.”
- Tijd en ruimte: organiseer tijd en ruimte om alleen te werken voor medewerkers die dat nodig hebben. Spreek af wanneer ze weer aanschuiven in het team.