skip to Main Content

Lastig gedrag. Hoe kom je er aan? En hoe kom je er vanaf?

Elke morgen start je, als je goed geslapen hebt, vol energie aan de nieuwe dag. Als de lesdag om half vier in de middag eindigt, is je batterij helemaal leeg. Je kunt je tijdens de teamvergadering niet meer concentreren. Als je thuis komt staat je hoofd echt niet naar voorbereiden, dat moet vanavond dan maar. Herken je dat lastig gedrag in de klas jou als leerkracht veel energie kost?

Waar komt lastig gedrag vandaan? Als onze batterij leeg raakt, gaan we communiceren zoals dat voor ons het makkelijkst is. Wanneer dat niet aansluit bij de ander, volgt miscommunicatie. Dit geldt voor ons en onze leerlingen.

Miscommunicatie of lastig gedrag is gedrag waarbij we niet meer communiceren vanuit de houding ‘Ik ben OKE en Jij bent OKE’. Dan zie je bij jouw leerlingen gedrag zoals…

Lastig gedrag in de klas

Hoe kom je van lastig gedrag af? Nodig je leerling uit om weer te communiceren vanuit de houding ‘Ik ben OKE en Jij bent OKE’. Daarvoor is het belangrijk dat je zelf vanuit deze houding blijft communiceren. En dat is niet makkelijk, want lastig gedrag van een leerling, roept ook bij jou als leerkracht wat op.

Motiveer je de leerling door het aanbieden van zijn behoefte. Waar de leerling behoefte aan heeft, kun je herkennen aan het lastige gedrag dat hij/zij laat zien. Is dat erkenning voor werk, erkenning voor zijn mening, erkenning voor zijn persoon, speels contact, uitdaging of even alleen zijn?

Je bent nog maar 10 minuten op weg als Rick al de 3e waarschuwing te pakken heeft voor praten tijdens jouw uitleg. Je spreekt Rick aan op zijn gedrag. Daarop zegt Rick dat Mark, die achter hem zit, iets aan hem vroeg. Hij kon er dus niets aan doen dat hij praatte. Rick legt de schuld van zijn gedrag bij Mark. Je reageert met overdreven diepe zucht, gooit je handen in de lucht en zegt tegen Rick ‘Tja van Mark kan ik het natuurlijk noooooooit winnen’.

Rick grinnikt om jouw overdreven reactie en zegt ‘Sorry juf’. Tijdens de rest van de uitleg doet Rick goed mee. Met jouw reactie heb je Rick zijn behoefte aan speels contact aangeboden.

Aan het einde van de handvaardigheidles, vlak voor de pauze, zie je dat Aisha passief op haar stoel zit en haar opdracht niet af heeft gemaakt. Je neemt je voor haar in de pauze in de gaten te houden.

Tijdens je pleinwacht zie je dat Aisha niet meedoet met het spel en alleen op een bankje zit. Je gaat naar haar toe vraagt aan Aisha of ze wil meedoen met het spel. Ze geeft aan dat ze liever even op het bankje zit. Je geeft aan bij Aisha dat ze altijd welkom is bij jou en haar klasgenoten als ze wel mee wil doen. Daarna laat je Aisha alleen. Na de pauze komt Aisha opgewekt de klas weer binnenlopen. Met jouw reactie heb je Aisha haar behoefte aan alleen zijn aangeboden.

Wil je tools krijgen om lastig gedrag in je klas te verminderen?

Wil je jouw voorkeuren in communicatie weten?

Wil je meer resultaat halen met jouw leerlingen?

Wil je tools krijgen om écht in contact te komen met al je leerlingen?

Kijk in de agenda voor het actuele trainingsaanbod.

We bieden ook de mogelijkheid voor een gratis kennismakingsworkshop bij jou op school.
Neem contact op voor een afspraak.